Eerste resultaten langlopend onderzoek de Gelukswijzer bekend |
|
|
| dinsdag, 12 januari 2010 20:49 |
|
Mensen die af en toe alcohol drinken zijn gelukkiger dan geheelonthouders. Dat blijkt uit de eerste resulaten van het langlopende onderzoek de Gelukswijzer van de Erasmus Universiteit Rotterdam naar geluk. In dit onderzoek wordt breed gekeken naar geluk. Gemiddeld genomen scoorden deelnemers aan de gelukswijzer een 7.5 op de vraag of ze gelukkig waren het afgelopen jaar. Dit komt overeen met het landelijke gemiddelde. Opvallend hierbij is dat deelnemers die een beetje drinken gelukkiger zijn dan deelnemers die helemaal niets drinken. Deelnemers die 1 tot 2 dagen in de week 2 of meer glazen alcohol drinken scoren gemiddeld een 8, terwijl geheelonthouders blijven steken op een 7.5. Deelnemers die minstens 3 dagen per week 2 of meer glazen drinken zijn ongelukkiger en komen uit op een 6.6. Hierbij werd gecorrigeerd voor een aantal demografische en economische factoren zoals geslacht, leeftijd, leefsituatie, opleidingsniveau en inkomen. Op langere termijn gaat dit onderzoek informatie leveren op effecten van grotere levenskeuzen op geluk, bijvoorbeeld het effect van vroeg stoppen met werken. Bij dat soort levenskeuzen weet je vaak niet hoe dat voor je zal uitpakken en dan is het nuttig om te weten hoe het vergelijkbare mensen is vergaan die zo'n keuze jaren eerder gemaakt hebben. Het project biedt nog tal van andere hulpmiddelen. Of deelnemers daar uiteindelijk gelukkiger van worden wordt onderzocht.
|



